19 okt 2016

Veel gestelde vragen en advies

0 Reacties

Wij krijgen hier veel mensen op bezoek. Mensen die geïnteresseerd zijn in oldtimers of er 1 willen kopen en die vaak vragen hebben over oldtimers. Dat vinden wij fijn want door vragen wordt je vaak wijzer en als je een oldtimer wilt kopen is het goed om je te verdiepen in alles wat daarbij hoort. Een aantal van de veel gestelde vragen zullen wij proberen te beantwoorden. Mochten er nog andere vragen zijn die u graag beantwoord wilt zien in deze lijst neemt u dan contact met ons op, dan voegen wij die misschien toe.

Veel gestelde vragen:

Is de auto gerestaureerd?

Wat verstaat u onder restauratie vragen wij dan vaak. Restauratie is voor ons; body off. Dat wil zeggen; helemaal gestript, kaal geschuurd, behandeld, gespoten en van daaruit opnieuw opgebouwd, eventueel met (deels) nieuwe materialen. Dit is een arbeidsintensief proces en daarbij moet u rekenen op vele duizenden euro’s afhankelijk van de werkzaamheden en het model auto. Bijvoorbeeld: een Volvo Amazon van 7500 euro kan niet recent volledig zijn gerestaureerd, dan weet u dus aan de prijs al dat dit meestal niet zo is.

Kan ik onderhoud verwachten en welk onderhoud?

Ja dat kan zeker, elke auto heeft onderhoud nodig. Uw moderne auto heeft jaarlijks een beurt nodig, uw oldtimer ook. Ervan uitgaan dat een APK 2 jaar geldig is dus ook 2 jaar geen onderhoud nodig gaat helaas niet op. Bij auto’s van 40 jaar kan er wel eens wat kapot gaan, dat is moeilijk van tevoren te voorspellen. Wij geven altijd als advies; laat jaarlijks uw technische inspectiebeurt en onderhoud uitvoeren en reserveer elk jaar een bedrag voor extra werkzaamheden aan bijvoorbeeld de carrosserie. Als uw oldtimer goed word onderhouden dan blijft hij zijn waarde ook behouden.

Heeft de auto roest of slechte plekken?

Sommige mensen verstaan onder slechte plekken roest en sommigen vinden een lakbeschadiging een slechte plek.

Bij auto’s van deze leeftijden kunt u ervan uitgaan dat er vaak wel ergens iets van roest is te vinden, zeker als u er naar zoekt. Deze auto’s zijn vaak ouder dan 40 jaar en de tijd heeft vaak wel sporen nagelaten. Roest is een breed begrip en kan in vele gradaties zijn, van lichte vliegroest tot grote gaten. Gelukkig kennen wij in Nederland de APK waarbij auto’s die niet voldoen aan veiligheidseisen afgekeurd worden. U zult begrijpen dat de ernst en de behandeling van de roest mede hiervan afhangt. Roest hoeft ook niet perse een probleem of reden tot schrik te zijn, reparatie is vaak goed en veilig uit te voeren.

De plekken die voor ons zichtbaar zijn zullen wij u altijd proberen mede te delen, eerlijkheid vinden wij belangrijk en daar doen wij ons best voor. Helaas is het ook wel eens voorgekomen dat een auto een slechte (roest) plek bleek te hebben op een verborgen plek die niet gelijk met het oog zichtbaar is. Dat vinden wij ook erg vervelend maar tot hoever moet je gaan om de auto na te kijken? Een hele bodembehandeling loskrabben? Beitelen om te zien wat er te vinden is? Daar zullen de meningen over verschillen. Wel is het soms zo dat als je eenmaal begint aan de auto dat je meer werk tegenkomt. Het is dan ook goed u te realiseren of u een nette Amazon met APK wilt om fijn in te rijden of liever een exemplaar dat volledig aangepakt is en geen plekken heeft. Beiden kan maar dan is er een verschil in verwachtingen en prijzen.

Zit er garantie op de auto?

We praten hier over auto’s van meestal 40 jaar en ouder. As u een oldtimer aan wilt schaffen dan adviseren wij u zich in het model te verdiepen. Stel u wilt een Volvo Amazon kopen dan ligt de waarde van die auto’s (afhankelijk van het type) gemiddeld tussen de 2000 en 25.000 euro. U kunt zich voorstellen dat u van een Amazon van 15.000 euro meer kunt verwachten dan van een Amazon van 5000 euro. Op een Amazon die net gerestaureerd is en 20.000 euro kost kan er wellicht garantie worden gegeven op bepaalde dingen, hij is immers gerestaureerd (zie eerdere vraag over restauratie). Bij een Amazon van 5000 euro kunt u dit niet verwachten, hij is immers ook een heel stuk goedkoper. U kunt er dan van uitgaan dat er zeker nog dingen aan gedaan moeten worden om hem in die topstaat van 20/ 25.000 euro te krijgen. Wij zeggen dan ook altijd dat wij geen garantie kunnen geven op zulke oude auto’s in de prijsklasse die wij hanteren. Als u toch graag garantie wilt kunt u overwegen uw budget op te hogen en een, recent, gerestaureerd exemplaar te kopen. Op nieuw gemonteerde onderdelen (bijvoorbeeld een dynamo) zit meestal wel garantie.

U kunt altijd een aankoopkeuring overwegen. Dan heeft u in ieder geval voldoende aan uw onderzoek plicht gedaan.

Kan ik er dagelijks mee rijden?

Ja zeggen sommige mensen, dat deden ze vroeger immers ook. En nog steeds zijn er mensen die hun oldtimer dagelijks gebruiken.

Toch adviseren wij geen dagelijks gebruik. Een oldtimer is niet te vergelijken met de hedendaagse auto’s. In de drukke verkeerssituaties van tegenwoordig is gebruik voor woon-werk verkeer niet altijd aan te raden. Waarom niet? De auto heeft andere veiligheidsnormen, kan minder hard, heeft minder moderne technieken, roest sneller, kan sneller een technisch mankement vertonen en zo zijn er nog meer redenen te noemen. Voor ons de grootste reden: een oldtimer moet je rijden voor je plezier, als je tijd hebt om ervan te genieten, om te onthaasten en te ontspannen. En wees lief voor uw oldtimer en uzelf: stal hem droog 

Tip: Wilt u hem toch graag dagelijks gaan gebruiken? Reserveer dan voldoende budget voor extra onderhoud en roestpreventie.

Moet hij binnen staan?

Ja bij voorkeur wel maar in ieder geval onder een afdak. Oldtimers roesten nu eenmaal sneller, zeker als er pekel op de weg ligt. Vaak heeft de ouderdom wel sporen nagelaten en kruipt vocht sneller waar je het liever niet wilt hebben. Voor een keer niet zo erg maar als de auto met regelmaat wordt blootgesteld aan vocht komt dit de staat niet ten goede. Een goede roestwerende behandeling (tectyleren) voor uw bodem, wielkuipen en binnen schermen is aan te bevelen.

Waar moet ik het onderhoud van mijn oldtimer laten doen?

Wij adviseren een garage waar iemand verstand heeft van oldtimers en oude techniek en er affiniteit mee heeft. Je kunt er immers geen computer aanhangen. Wij adviseren u ook om goed rond te kijken en meerdere prijzen op te vragen. Wij hebben, helaas, regelmatig meegemaakt dat een klant ergens is geweest en een erg hoge prijsopgaaf heeft gekregen. Of dat de garage lijkt te denken; hey een oldtimer daar zit veel werk aan…kassa. Vaak is dat niet nodig en zonde van uw geld. Bedenkt u zich ook goed wat u wilt laten doen en wat u nodig vind. Veiligheid staat voorop maar sommige zaken kunt u ook gefaseerd (laten) aanpakken. Laat u zich dan niet overrompelen. U kunt rond vragen bij een klassieker club of op fora wat gemiddelde prijzen zijn. Ook kunt u altijd een 2e opinie vragen. U bent de baas van uw portemonnee.

Is er aan de auto gelast?

Dat verschilt per auto maar vaak is dat wel zo. Als wij zelf de 50 jaar zijn gepasseerd zijn we vaak ook wel eens bij de dokter geweest voor een behandeling, ziekte of medicatie. Zo is dat bij een oldtimer niet anders. Door de jaren heen zijn er vrijwel altijd dingen aan de auto gedaan. Wat dat precies is, is natuurlijk niet altijd te zeggen tenzij er een volledige historie beschikbaar is. Laswerk hoeft geen probleem te zijn en kan vaak jaren mee. We krijgen wel eens de opmerking dat iets lapjeswerk is, ja dat kan kloppen maar dat heeft ook te maken met de leeftijd. De techniek verbeterd zich met de jaren en de manier van lassen veranderd ook. Vroeger werden er plaatjes gelast en tegenwoordig vaak hele stukken. Wij komen ook wel bodems tegen die al langer geleden getectyleerd zijn. Dit werd en word meestal gedaan om de bodem te beschermen en niet zoals sommigen denken om iets te verbergen. Ook hier geldt weer dat er tegenwoordig vaak netter gewerkt word dan vroeger. De hele bodem schoon maken kan maar is niet snel gedaan, gelukkig is er de APK die ook hier weer op veiligheid controleert.

Heeft de auto schade gehad?

Dat is een vraag die wij vaak van Duitse klanten krijgen. Wij gaan er, net als bij laswerk, vanuit dat een auto van deze leeftijden wel een schade gehad kan hebben. Dat hoeft niet zichtbaar te zijn maar het kan wel. Als het goed hersteld is dan levert dat geen minderwaarde op volgens Nederlandse begrippen. In Duitsland hanteren ze een ander schadeherstel systeem dan in Nederland dus vandaar waarschijnlijk vaak die vraag uit die hoek.

Tip:

Een leuk oud boekje om meer te lezen over de aanschaf, het onderhoud en de belangrijke aandachtspunten van een oldtimer vind u in dit boekje: http://www.hanovamedia.nl/auto/klassiekers.htm

In het jaarboek van de onschatbare klassieker vind u meer informatie over verschillende prijsklassen van oldtimers. Hier moet wel bij vernoemd worden dat het met oldtimers ook heeft te maken met wat iemand er voor over heeft. Vaak vinden mensen die veel zelf doen en kunnen een auto sneller te duur dan iemand die liever meer geld uitgeeft voor een betere auto omdat ze niet zo handig zijn. Prijzen staan dan ook vaak ter discussie zeker op forums. Vaak willen mensen zo min mogelijk uitgeven maar zoveel mogelijk voor hun geld krijgen 😉

Wij hebben ter inzage een mooi boek liggen over hoe reparaties in vroegere tijden werden uitgevoerd. Leuk om te lezen en goed om te begrijpen waarom dingen soms zo zijn bij oldtimers. Sommigen willen een oldtimer rijden voor het oude gevoel maar verwachten dat aanpassingen en reparaties juist modern zijn. Het is de vraag of dat altijd realistisch is. Dat stuk kippengaas was vroeger heel normaal 😉

[begin]